امروز : 18/08/1395

سایت خبری برنامه نویسان

پایگاه اطلاع رسانی و خبری

مقررات انتخاباتی برای رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر

انتشار : 1400/02/31

مدیر کل تنظیم و تدوین مقررات ساترا جزئیات دستورالعمل تدوین شده از سوی این سازمان را برای فعالیت رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در زمان انتخابات ۱۴۰۰ ، تشریح کرد.

زهرا روشن دل در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح جزئیات مقرراتی که سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) برای فعالیت انتخاباتی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در ایام انتخابات تدوین کرده است، اظهار داشت: بحث فعالیت‌های انتخاباتی به صورت عام در فضای مجازی اهمیت زیادی دارد چرا که مخاطب باید با یک انتخاب آگاهانه به نامزد مورد نظر رأی دهد. به همین دلیل مدل فعالیت انتخاباتی در فضای مجازی حتی ممکن است مخاطب را تحت تأثیر سو قرار دهد.

وی با بیان اینکه برای آنکه مخاطب بتواند آگاهانه انتخاب کند، باید شفافیت وجود داشته باشد و از اخبار خلاف واقع جلوگیری شود، توضیح داد: مقررات گذاری می‌تواند جلوی فریب افکار عمومی و انتشار محتوای خلاف واقع را بگیرد. به همین دلیل با اجرای این پروتکل در نهایت شاهد یک فضای بدون تنش توأم با شور انتخاباتی خواهیم بود و مخاطب می‌تواند درگیر بررسی صحت و سقم اخبار نباشد و اطلاعات را از صفحات رسمی نامزدها کسب کند.

روشن دل با بیان اینکه هدف، ایجاد یک فضای رقابت انتخاباتی سالم برای نامزدها در فضای مجازی است و اینکه مردم بتوانند به اسناد و اخبار معتبر دسترسی داشته باشند، گفت: ساترا در این زمینه مقرراتی تنظیم کرده است. این مقررات برای رسانه‌های کاربر محور تنظیم شده است و باید در نظر گرفته شود که تمام فضای مجازی را شامل نمی‌شود.

مدیرکل تنظیم و تدوین مقررات ساترا با تاکید بر اینکه منظور از «رسانه» در این دستورالعمل، همان رسانه‌های صوت و تصویر کاربر محور است، خاطرنشان کرد: این مقررات برای رسانه‌هایی است که از ساترا مجوز فعالیت دارند؛ مانند رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر. ما این مقررات را برای رسانه‌های کاربر محور (UGC) تدوین کرده‌ایم که در این رسانه‌ها، کاربر می‌تواند محتوا را بارگذاری کند.